Вітаю Вас на сторінках блогу!

суботу, 14 січня 2017 р.

Про освіту дітей
з особливими освітніми потребами
            Нормативні документи з питань освіти дітей  з особливими освітніми потребами, які перераховані в  листі МОН від 10.01.2017 року  № 1/9  «Про сучасні підходи до навчально - виховного процесу учнів з особливими освітніми потребами» та  лист МОН від 10.01.2017 року  № 1/9  «Про сучасні підходи до навчально - виховного процесу учнів з особливими освітніми потребами»:
- лист МОН від 10.01.2017 року  № 1/9  «Про сучасні підходи до навчально- виховного процесу учнів з особливими освітніми потребами»;
-  постанова КМУ від 26.10.2016 року № 753 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 23 квітня 2003 р. N 585»;
- постанова КМУ  від 15 серпня 2011 р. N 872 «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах»;

- постанова КМУ  від 23 квітня 2003 р. N 585 «Про встановлення строку навчання у
 загальноосвітніх навчальних закладах  для дітей з особливими освітніми потребами»;
- постанова КМУ  від 27 вересня 2016 р. N 671 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України»;


- наказ МОН  від  09.12.2010  N 1224 « Про затвердження Положення про спеціальні класи  для навчання дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітніх навчальних закладах». 

 

1.      МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Лист МОН № 1/9-2 від 10.01.17 року                                          № 1/9-2 від 10 січня 2017 року
Про сучасні підходи до навчально- виховного процесу учнів з особливими освітніми потребами
Департаменти (управління) освіти
і науки обласних, Київської Міської
державних адміністрацій
Про сучасні підходи до навчально-
виховного процесу учнів
з особливими освітніми потребами

На засадах демократизації освітньої політики та реформування системи інституційного навчально-виховного середовища Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 26 жовтня 2016 р. за № 753 «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 23 квітня 2003 р. № 585» (щодо забезпечення права на освіту дітей із затримкою психічного розвитку шляхом їх навчання у спеціальних та інклюзивних класах загальноосвітніх навчальних закладів та відповідну поступову реорганізацію спеціальних шкіл та шкіл-інтернатів для дітей із затримкою психічного розвитку).
Затримка психічного розвитку (далі - ЗПР) не є стійким незворотнім психічним порушенням. Під впливом кваліфікованої корекційної допомоги практичного психолога, посада якого передбачена у штаті працівників загальноосвітніх навчальних закладів, а також вчителя-логопеда, діти із ЗПР досягають стабільних успіхів у навчанні та в подальшому мають можливість опанувати Державний стандарт базової повної загальної середньої освіти.
Припинення набору учнів до підготовчого та першого класів спеціальної школи для дітей із ЗПР з 1 вересня 2017 року та забезпечення можливості навчання вказаної категорії дітей у спеціальних та інклюзивних класах у загальноосвітніх навчальних закладах реалізує їхнє право на виховання в сім'ї та сприятиме процесу реформування системи інституційного догляду та виховання дітей.
Позиція щодо припинення набору учнів до підготовчого та першого класів спеціальної школи для дітей із ЗПР з 1 вересня 2017 року безпосередньо стосується навчально-реабілітаційних центрів, структурними підрозділами яких є спеціальні школи (школи-інтернати), загальноосвітніх шкіл-інтернатів та спеціальних шкіл-інтернатів інших видів, у яких функціонують класи для дітей із ЗПР.
Натомість діти із ЗПР успішно навчаються у спеціальних класах загальноосвітніх навчальних закладів (далі - 3H3). Зарахування дітей із ЗПР у спеціальні класи в складі ЗНЗ здійснюється відповідно до Положення про спеціальні класи для навчання дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітніх навчальних закладах (наказ МОН України від 09.12.2010 № 1224, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 29 грудня 2010 р. за № 1412/18707). Зазначеним Положенням про спеціальні класи визначена оптимальна наповнюваність класів (груп), у тому числі для дітей із ЗПР. Оскільки спеціальні класи у ЗНЗ функціонують у спеціально створених умовах (однорідний контингент учнів, зменшена наповнюваність класів (груп), спеціальні навчальні плани, якими визначено години на корекційно-розвиткову роботу, адаптовані підручники, підготовлені вчителі), посада асистента вчителя у таких класах не передбачена.
За бажанням батьків та рекомендацією психолого-медико-педагогічної консультації, дитина із ЗПР може навчатися в інклюзивному класі загальноосвітньої школи відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 15 серпня 2011 р. № 872 «Пpo затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у загальноосвітніх навчальних закладах» (далі - Порядок).
Пунктом 9 Порядку визначено, зокрема, що навчання в інклюзивних класах здійснюється також за спеціальними підручниками. Принагідно наголошуємо на особливій актуальності питання забезпечення сліпих учнів, не залежно від місця та форми їх навчання, підручниками, надрукованими шрифтом Брайля. Це пряма відповідальність органів управління освіти.
Звертаємо увагу, що постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2016 р. за № 753 установлено строк навчання у школі I ступеня загальноосвітніх навчальних закладів для дітей з особливими освітніми потребами з обов’язковим підготовчим класом та 1-4 класи (5 років). Окрім того, у постанові Кабінету Міністрів України від 23 квітня 2003 р. № 585 слова «які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку» замінено словами «з особливими освітніми потребами»; слова «розумово відсталих дітей» замінено словами «дітей з порушеннями розумового розвитку».
При проведенні консультативно-роз’яснювальної роботи з керівниками, педагогічними працівниками ЗНЗ різних типів, батьківською громадськістю взяти до уваги, що постановою Кабінету Міністрів України від 27 вересня 2016 р. за № 671 «Пpo внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» встановлено, що учням з порушеннями розумового розвитку видається свідоцтво про базову загальну середню освіту за спеціальною програмою; учням з помірною розумовою відсталістю видається довідка про закінчення повного курсу навчання за спеціальною програмою.
Нагадуємо, що постановою Кабінету Міністрів України від 23 квітня 2003 р. № 585 «Пpo встановлення строку навчання у загальноосвітніх навчальних закладах для дітей з особливими освітніми потребами» строк навчання дітей з порушеннями розумового розвитку з урахуванням особливостей їх навчально-пізнавальної діяльності становить: школа I ступеня - підготовчий клас, 1-4 класи; школа ІІ ступеня - 5-9(10) класи, всього 10(11) років. Створення у школі ІІ ступеня для дітей з порушеннями розумового розвитку 10 класу з поглибленою професійною реабілітацією (з урахуванням стану здоров’я учнів та рекомендацій лікарів) передбачено Положенням про спеціальну загальноосвітню школу (школу-інтернат) для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку (наказ Міністерства освіти і науки України від 15.09.2008 № 852, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 22 грудня 2008 р. за № 1219/15910), що не є чинним для загальноосвітньої школи.
Просимо довести зазначені роз’яснення до відома працівників органів управління освітою, методичних установ, керівників, педагогічних працівників загальноосвітніх навчальних закладів, батьківської громадськості.
Заступник міністра       Павло Хобзей











                 2. КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 26 жовтня 2016 р. N 753
Київ
Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 23 квітня 2003 р. N 585
Кабінет Міністрів України постановляє:

Прем'єр-міністр України
В. ГРОЙСМАН
Інд. 73

ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 26 жовтня 2016 р. N 753
1. У назві постанови слова ", які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку" замінити словами "з особливими освітніми потребами".
2. У пункті 1:
1) в абзаці першому слова ", які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку" замінити словами "з особливими освітніми потребами";
2) у підпункті 1 слово "вадами" замінити словом "порушеннями";
3) в абзаці п'ятому підпункту 2 слова "розумово відсталих дітей" замінити словами "дітей з порушеннями розумового розвитку";
4) останній абзац виключити.
3. Доповнити постанову пунктами 3 і 4 такого змісту:
"3. Припинити набір учнів до підготовчих та перших класів спеціальних загальноосвітніх шкіл (шкіл-інтернатів) для дітей із затримкою психічного розвитку з 1 вересня 2017 р., забезпечивши умови для навчання дітей із затримкою психічного розвитку в спеціальних або інклюзивних класах загальноосвітніх навчальних закладів.
4. Рекомендувати органам місцевого самоврядування перетворити до 2022 року існуючі спеціальні загальноосвітні школи (школи-інтернати) для дітей із затримкою психічного розвитку в інші типи навчальних закладів системи освіти.".






















































3.КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ

2.                          П О С Т А Н О В А
                   від 15 серпня 2011 р. N 872
                               Київ

3.                       Про затвердження Порядку
                організації інклюзивного навчання
              у загальноосвітніх навчальних закладах


4.       Кабінет Міністрів України  п о с т а н о в л я є:

5.       Затвердити Порядок   організації   інклюзивного   навчання  у
загальноосвітніх навчальних закладах, що додається.


6.       Прем'єр-міністр України                              М.АЗАРОВ

7.       Інд. 70


8.                                            ЗАТВЕРДЖЕНО
                             постановою Кабінету Міністрів України
                                  від 15 серпня 2011 р. N 872

9.                               ПОРЯДОК
                організації інклюзивного навчання
              у загальноосвітніх навчальних закладах


10.     1. Цей  Порядок  визначає  вимоги до організації інклюзивного
навчання у загальноосвітніх навчальних закладах з метою реалізації
права  дітей  з особливими освітніми потребами на освіту за місцем
проживання, їх соціалізації та інтеграції в суспільство, залучення
батьків до участі у навчально-виховному процесі.

11.     2. Освітні  послуги  надаються  дітям  з особливими освітніми
потребами  загальноосвітніми  навчальними  закладами  у  класах  з
інклюзивним  навчанням  із  застосуванням особистісно орієнтованих
методів навчання  та  з  урахуванням  індивідуальних  особливостей
навчально-пізнавальної діяльності таких дітей.

12.     3. Для  організації  інклюзивного навчання дітей з особливими
освітніми  потребами  (дітей  з  вадами  фізичного  та  психічного
розвитку,   в   тому  числі  дітей-інвалідів)  у  загальноосвітніх
навчальних закладах створюються умови для:

13.     забезпечення безперешкодного доступу до будівель та приміщень
такого  закладу  дітей  з вадами опорно-рухового апарату,  зокрема
тих, що пересуваються на візках, та дітей з вадами зору;

14.     забезпечення необхідними       навчально-методичними        і
наочно-дидактичними   посібниками  та  індивідуальними  технічними
засобами навчання;

15.     облаштування кабінетів  учителя-дефектолога,   психологічного
розвантаження, логопедичного для проведення корекційно-розвиткових
занять;

16.     забезпечення відповідними педагогічними кадрами.

17.     4. Рішення  про  утворення  класів  з  інклюзивним  навчанням
приймається  керівником  загальноосвітнього  навчального закладу з
урахуванням  освітніх  запитів  населення   за   умови   наявності
необхідної  матеріально-технічної та методичної бази,  відповідних
педагогічних    кадрів    і     приміщень,     що     відповідають
санітарно-гігієнічним    вимогам,    згідно   з   Положенням   про
загальноосвітній  навчальний   заклад,   затвердженим   постановою
Кабінету Міністрів   України   від   27   серпня  2010  р.  N  778
(
778-2010-п  )  (Офіційний  вісник  України,  2010  р.,   N   65,
ст. 2291),   за   погодженням  з  відповідним  органом  управління
освітою.

18.     5. Власник загальноосвітнього навчального закладу  виділяє  в
установленому   порядку  кошти  для  забезпечення  безперешкодного
доступу до будівель та приміщень таких закладів дітей з особливими
освітніми  потребами,  створення відповідної матеріально-технічної
та   методичної   бази,   забезпечує    підвищення    кваліфікації
педагогічних  працівників з питань надання освітніх послуг дітям з
особливими освітніми потребами у класах з  інклюзивним  навчанням,
сприяє  провадженню інноваційної діяльності,  здійснює заходи щодо
придбання транспортних засобів для підвезення таких дітей до місця
навчання та додому.

19.     Власник та  керівник  загальноосвітнього  навчального закладу
несуть   відповідальність   за   організацію,   стан   та   якість
інклюзивного навчання.

20.     6. У   загальноосвітніх   навчальних   закладах  здійснюється
психолого-педагогічне супроводження дітей з  особливими  освітніми
потребами    працівниками    психологічної   служби   (практичними
психологами,   соціальними   педагогами)   таких    закладів    та
відповідними педагогічними працівниками.

21.     Діяльність працівників   психологічної   служби   (практичних
психологів,  соціальних педагогів) координують  центри  практичної
психології   і   соціальної  роботи,  міські  (районні)  методичні
кабінети.

22.     7. Зарахування дітей  з  особливими  освітніми  потребами  до
класів   з  інклюзивним  навчанням  здійснюється  в  установленому
порядку  відповідно  до   висновку   психолого-медико-педагогічної
консультації.

23.     8. Для  забезпечення ефективності навчально-виховного процесу
наповнюваність класів з інклюзивним навчанням становить  не  більш
як 20 учнів, з них:

24.     одна   -  три  дитини  з  розумовою  відсталістю  або  вадами
опорно-рухового  апарату,  або  зниженим  зором  чи  слухом,   або
затримкою психічного розвитку тощо;

25.     не більш  як  двоє  дітей  сліпих  або глухих,  або з тяжкими
порушеннями мовлення, або складними вадами розвитку (вадами слуху,
зору, опорно-рухового апарату в поєднанні з розумовою відсталістю,
затримкою психічного  розвитку),  або  тих,  що  пересуваються  на
візках.

26.     9. Навчання  у класах з інклюзивним навчанням здійснюється за
типовими  навчальними   планами,   програмами,   підручниками   та
посібниками, рекомендованими МОНмолодьспортом для загальноосвітніх
навчальних закладів, у тому числі спеціальними підручниками.

27.     10. Навчально-виховний  процес   у   класах   з   інклюзивним
навчанням  здійснюється  відповідно  до робочого навчального плану
загальноосвітнього  навчального  закладу,  складеного  на   основі
типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів,  з
урахуванням  індивідуальних  особливостей   навчально-пізнавальної
діяльності дітей з особливими освітніми потребами.

28.     На основі     зазначеного    робочого    навчального    плану
розробляється  індивідуальний  навчальний   план   для   дітей   з
особливими  освітніми  потребами (далі - індивідуальний навчальний
план)   з   урахуванням   висновку   психолого-медико-педагогічної
консультації.

29.     Розклад уроків  для  дітей  з  особливими освітніми потребами
складається   з   урахуванням   індивідуальних   особливостей   їх
навчально-пізнавальної      діяльності,     динаміки     розумової
працездатності   протягом   дня   і   тижня   та   з   дотриманням
санітарно-гігієнічних вимог.

30.     11. Особливістю    навчально-виховного    процесу   дітей   з
особливими освітніми потребами є його корекційна спрямованість.

31.     12. В індивідуальному навчальному  плані  передбачається  від
трьох    до    восьми    годин    на    тиждень   для   проведення
корекційно-розвиткових    занять    з     урахуванням     висновку
психолого-медико-педагогічної  консультації  та типових навчальних
планів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей,
які потребують корекції фізичного та/або розумового розвитку. Такі
години  враховуються  під  час  визначення  гранично   допустимого
тижневого  навчального  навантаження  дітей з особливими освітніми
потребами.

32.     Корекційно-розвиткові заняття    проводяться     відповідними
вчителями-дефектологами та практичними психологами.

33.     13. Відповідно   до   висновку  психолого-медико-педагогічної
консультації та за згодою батьків для дітей з особливими освітніми
потребами     педагогічні     працівники,     у     тому     числі
вчителі-дефектологи,  розробляють індивідуальну навчальну програму
з   урахуванням  навчальних  програм  загальноосвітніх  навчальних
закладів,  яка затверджується керівником  навчального  закладу  та
переглядається  двічі  на  рік (у разі потреби частіше) з метою її
коригування.

34.     14. Особистісно орієнтоване  спрямування  навчально-виховного
процесу   забезпечує   асистент   вчителя,   який  бере  участь  у
розробленні  та  виконанні  індивідуальних  навчальних  планів  та
програм,  адаптує навчальні матеріали з урахуванням індивідуальних
особливостей навчально-пізнавальної діяльності дітей з  особливими
освітніми потребами.

35.     15. Оцінювання   навчальних   досягнень  дітей  з  особливими
освітніми потребами здійснюється згідно  з  критеріями  оцінювання
навчальних   досягнень  учнів  та  обсягом  матеріалу,  визначеним
індивідуальною навчальною програмою.

36.     Система оцінювання навчальних досягнень  дітей  з  особливими
освітніми потребами повинна бути стимулюючою.

37.     16. Державна   підсумкова   атестація   дітей   з  особливими
освітніми  потребами  здійснюється  відповідно  до  Положення  про
державну підсумкову атестацію.

38.     17. Діти  з  особливими  освітніми  потребами  залучаються до
позакласної та позашкільної роботи  з  урахуванням  їх  інтересів,
нахилів,  здібностей,  побажань, віку, індивідуальних особливостей
навчально-пізнавальної діяльності та стану здоров'я.

39.     Позашкільна робота з дітьми з особливими освітніми  потребами
проводиться   відповідно  до  Положення  про  порядок  організації
індивідуальної  та  групової  роботи  в  позашкільних   навчальних
закладах (
z1036-04 ).

4.                 КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ 



                        П О С Т А Н О В А 

                   від 15 серпня 2011 р. N 872 

                               Київ 



                     Про затвердження Порядку 

                організації інклюзивного навчання 

              у загальноосвітніх навчальних закладах 

 



     Кабінет Міністрів України  п о с т а н о в л я є: 



     Затвердити Порядок   організації   інклюзивного   навчання  у 

загальноосвітніх навчальних закладах, що додається. 

 



     Прем'єр-міністр України                              М.АЗАРОВ 



     Інд. 70 

 



                                          ЗАТВЕРДЖЕНО 

                             постановою Кабінету Міністрів України 

                                  від 15 серпня 2011 р. N 872 



                             ПОРЯДОК 

                організації інклюзивного навчання 

              у загальноосвітніх навчальних закладах 

 



     1. Цей  Порядок  визначає  вимоги до організації інклюзивного 

навчання у загальноосвітніх навчальних закладах з метою реалізації 

права  дітей  з особливими освітніми потребами на освіту за місцем 

проживання, їх соціалізації та інтеграції в суспільство, залучення 

батьків до участі у навчально-виховному процесі. 



     2. Освітні  послуги  надаються  дітям  з особливими освітніми 

потребами  загальноосвітніми  навчальними  закладами  у  класах  з 

інклюзивним  навчанням  із  застосуванням особистісно орієнтованих 

методів навчання  та  з  урахуванням  індивідуальних  особливостей 

навчально-пізнавальної діяльності таких дітей. 



     3. Для  організації  інклюзивного навчання дітей з особливими 

освітніми  потребами  (дітей  з  вадами  фізичного  та  психічного 

розвитку,   в   тому  числі  дітей-інвалідів)  у  загальноосвітніх 

навчальних закладах створюються умови для: 



     забезпечення безперешкодного доступу до будівель та приміщень 

такого  закладу  дітей  з вадами опорно-рухового апарату,  зокрема 

тих, що пересуваються на візках, та дітей з вадами зору; 



     забезпечення необхідними       навчально-методичними        і 

наочно-дидактичними   посібниками  та  індивідуальними  технічними 

засобами навчання; 



     облаштування кабінетів  учителя-дефектолога,   психологічного 

розвантаження, логопедичного для проведення корекційно-розвиткових 

занять; 



     забезпечення відповідними педагогічними кадрами. 



     4. Рішення  про  утворення  класів  з  інклюзивним  навчанням 

приймається  керівником  загальноосвітнього  навчального закладу з 

урахуванням  освітніх  запитів  населення   за   умови   наявності 

необхідної  матеріально-технічної та методичної бази,  відповідних 

педагогічних    кадрів    і     приміщень,     що     відповідають 

санітарно-гігієнічним    вимогам,    згідно   з   Положенням   про 

загальноосвітній  навчальний   заклад,   затвердженим   постановою 

Кабінету Міністрів   України   від   27   серпня  2010  р.  N  778 

( 778-2010-п  )  (Офіційний  вісник  України,  2010  р.,   N   65, 

ст. 2291),   за   погодженням  з  відповідним  органом  управління 

освітою. 



     5. Власник загальноосвітнього навчального закладу  виділяє  в 

установленому   порядку  кошти  для  забезпечення  безперешкодного 

доступу до будівель та приміщень таких закладів дітей з особливими 

освітніми  потребами,  створення відповідної матеріально-технічної 

та   методичної   бази,   забезпечує    підвищення    кваліфікації 

педагогічних  працівників з питань надання освітніх послуг дітям з 

особливими освітніми потребами у класах з  інклюзивним  навчанням, 

сприяє  провадженню інноваційної діяльності,  здійснює заходи щодо 

придбання транспортних засобів для підвезення таких дітей до місця 

навчання та додому. 



     Власник та  керівник  загальноосвітнього  навчального закладу 

несуть   відповідальність   за   організацію,   стан   та   якість 

інклюзивного навчання. 



     6. У   загальноосвітніх   навчальних   закладах  здійснюється 

психолого-педагогічне супроводження дітей з  особливими  освітніми 

потребами    працівниками    психологічної   служби   (практичними 

психологами,   соціальними   педагогами)   таких    закладів    та 

відповідними педагогічними працівниками. 



     Діяльність працівників   психологічної   служби   (практичних 

психологів,  соціальних педагогів) координують  центри  практичної 

психології   і   соціальної  роботи,  міські  (районні)  методичні 

кабінети. 



     7. Зарахування дітей  з  особливими  освітніми  потребами  до 

класів   з  інклюзивним  навчанням  здійснюється  в  установленому 

порядку  відповідно  до   висновку   психолого-медико-педагогічної 

консультації. 



     8. Для  забезпечення ефективності навчально-виховного процесу 

наповнюваність класів з інклюзивним навчанням становить  не  більш 

як 20 учнів, з них: 



     одна   -  три  дитини  з  розумовою  відсталістю  або  вадами 

опорно-рухового  апарату,  або  зниженим  зором  чи  слухом,   або 

затримкою психічного розвитку тощо; 



     не більш  як  двоє  дітей  сліпих  або глухих,  або з тяжкими 

порушеннями мовлення, або складними вадами розвитку (вадами слуху, 

зору, опорно-рухового апарату в поєднанні з розумовою відсталістю, 

затримкою психічного  розвитку),  або  тих,  що  пересуваються  на 

візках. 



     9. Навчання  у класах з інклюзивним навчанням здійснюється за 

типовими  навчальними   планами,   програмами,   підручниками   та 

посібниками, рекомендованими МОНмолодьспортом для загальноосвітніх 

навчальних закладів, у тому числі спеціальними підручниками. 



     10. Навчально-виховний  процес   у   класах   з   інклюзивним 

навчанням  здійснюється  відповідно  до робочого навчального плану 

загальноосвітнього  навчального  закладу,  складеного  на   основі 

типових навчальних планів загальноосвітніх навчальних закладів,  з 

урахуванням  індивідуальних  особливостей   навчально-пізнавальної 

діяльності дітей з особливими освітніми потребами. 



     На основі     зазначеного    робочого    навчального    плану 

розробляється  індивідуальний  навчальний   план   для   дітей   з 

особливими  освітніми  потребами (далі - індивідуальний навчальний 

план)   з   урахуванням   висновку   психолого-медико-педагогічної 

консультації. 



     Розклад уроків  для  дітей  з  особливими освітніми потребами 

складається   з   урахуванням   індивідуальних   особливостей   їх 

навчально-пізнавальної      діяльності,     динаміки     розумової 

працездатності   протягом   дня   і   тижня   та   з   дотриманням 

санітарно-гігієнічних вимог. 



     11. Особливістю    навчально-виховного    процесу   дітей   з 

особливими освітніми потребами є його корекційна спрямованість. 



     12. В індивідуальному навчальному  плані  передбачається  від 

трьох    до    восьми    годин    на    тиждень   для   проведення 

корекційно-розвиткових    занять    з     урахуванням     висновку 

психолого-медико-педагогічної  консультації  та типових навчальних 

планів спеціальних загальноосвітніх навчальних закладів для дітей, 

які потребують корекції фізичного та/або розумового розвитку. Такі 

години  враховуються  під  час  визначення  гранично   допустимого 

тижневого  навчального  навантаження  дітей з особливими освітніми 

потребами. 



     Корекційно-розвиткові заняття    проводяться     відповідними 

вчителями-дефектологами та практичними психологами. 



     13. Відповідно   до   висновку  психолого-медико-педагогічної 

консультації та за згодою батьків для дітей з особливими освітніми 

потребами     педагогічні     працівники,     у     тому     числі 

вчителі-дефектологи,  розробляють індивідуальну навчальну програму 

з   урахуванням  навчальних  програм  загальноосвітніх  навчальних 

закладів,  яка затверджується керівником  навчального  закладу  та 

переглядається  двічі  на  рік (у разі потреби частіше) з метою її 

коригування. 



     14. Особистісно орієнтоване  спрямування  навчально-виховного 

процесу   забезпечує   асистент   вчителя,   який  бере  участь  у 

розробленні  та  виконанні  індивідуальних  навчальних  планів  та 

програм,  адаптує навчальні матеріали з урахуванням індивідуальних 

особливостей навчально-пізнавальної діяльності дітей з  особливими 

освітніми потребами. 



     15. Оцінювання   навчальних   досягнень  дітей  з  особливими 

освітніми потребами здійснюється згідно  з  критеріями  оцінювання 

навчальних   досягнень  учнів  та  обсягом  матеріалу,  визначеним 

індивідуальною навчальною програмою. 



     Система оцінювання навчальних досягнень  дітей  з  особливими 

освітніми потребами повинна бути стимулюючою. 



     16. Державна   підсумкова   атестація   дітей   з  особливими 

освітніми  потребами  здійснюється  відповідно  до  Положення  про 

державну підсумкову атестацію. 



     17. Діти  з  особливими  освітніми  потребами  залучаються до 

позакласної та позашкільної роботи  з  урахуванням  їх  інтересів, 

нахилів,  здібностей,  побажань, віку, індивідуальних особливостей 

навчально-пізнавальної діяльності та стану здоров'я. 



     Позашкільна робота з дітьми з особливими освітніми  потребами 

проводиться   відповідно  до  Положення  про  порядок  організації 

індивідуальної  та  групової  роботи  в  позашкільних   навчальних 

закладах ( z1036-04 ). 

4.                     КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ

                       




















                               П О С Т А Н О В А
                   від 23 квітня 2003 р. N 585
                               Київ

                Про встановлення строку навчання у
               загальноосвітніх навчальних закладах
            для дітей з особливими освітніми потребами

  { Назва Постанови із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ
    N 753 (
753-2016-п ) від 26.10.2016}


         { Із змінами, внесеними згідно з Постановами КМ
           N 780 (
780-2010-п ) від 27.08.2010
           N 753 (
753-2016-п ) від 26.10.2016 }


     Відповідно до частини другої статті 12  Закону  України  "Про
загальну середню  освіту"  ( 
651-14  )  Кабінет Міністрів України
п о с т а н о в л я є:

     1.  Установити  строк  навчання у загальноосвітніх навчальних
закладах  для  дітей  з  особливими  освітніми  потребами: { Абзац
перший пункту 1 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 753
(
753-2016-п ) від 26.10.2016 }

     1) I-III ступеня (I ступінь - підготовчий клас, 1-4 класи, II
ступінь  -  5-10  класи,  III  ступінь  - 11-12 класи) для дітей з
порушеннями слуху, зору, опорно-рухового апарату - 13 років;
{ Підпункт 1 пункту 1 в редакції Постанови КМ N 780 ( 780-2010-п )
від 27.08.2010; із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ N 753
(
753-2016-п ) від 26.10.2016 }

     2) I - II ступеня:

     I ступінь - підготовчий клас, 1-4 класи, II ступінь:

     5-10  класи  для  дітей  з  тяжкими  порушеннями  мовлення  -
11 років;

     5-9  класи  для  дітей  із затримкою психічного розвитку - 10
років;  {  Абзац  четвертий  підпункту  2  пункту  1  із  змінами,
внесеними  згідно  з  Постановою  КМ  N  780  ( 
780-2010-п  ) від
27.08.2010 }

     5-9(10)  класи  для дітей з порушеннями розумового розвитку -
10(11)  років.  {  Абзац  п'ятий  підпункту 2 пункту 1 із змінами,
внесеними  згідно  з  Постановою  КМ  N  753  ( 
753-2016-п  ) від
26.10.2016 }


     {  Абзац  пункту  1  виключено на підставі Постанови КМ N 753
(
753-2016-п ) від 26.10.2016 }


     {  Пункт  2  виключено  на  підставі   Постанови   КМ  N  780
(
780-2010-п ) від 27.08.2010 }


     3.  Припинити  набір  учнів  до  підготовчих та перших класів
спеціальних  загальноосвітніх  шкіл (шкіл-інтернатів) для дітей із
затримкою  психічного  розвитку  з 1 вересня 2017 р., забезпечивши
умови  для  навчання  дітей  із  затримкою  психічного  розвитку в
спеціальних  або  інклюзивних  класах  загальноосвітніх навчальних
закладів.
{  Постанову  доповнено  пунктом  3  згідно  з Постановою КМ N 753
(
753-2016-п ) від 26.10.2016 }

     4. Рекомендувати органам місцевого самоврядування перетворити
до    2022   року   існуючі   спеціальні   загальноосвітні   школи
(школи-інтернати)  для  дітей  із  затримкою психічного розвитку в
інші типи навчальних закладів системи освіти.
{  Постанову  доповнено  пунктом  4  згідно  з Постановою КМ N 753
(
753-2016-п ) від 26.10.2016 }


     Прем'єр-міністр України                            В.ЯНУКОВИЧ

  

























6.

КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від 27 вересня 2016 р. N 671
Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України
Кабінет Міністрів України постановляє:

          Внести до постанов Кабінету Міністрів України зміни, що додаються.

Прем'єр-міністр України
В. ГРОЙСМАН
Інд. 73

ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 27 вересня 2016 р. N 671
ЗМІНИ,
що вносяться до постанов Кабінету Міністрів України
1. Пункт 61 Положення про загальноосвітній навчальний заклад, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 серпня 2010 р. N 778 (Офіційний вісник України, 2010 р., N 65, ст. 2291; 2014 р., N 10, ст. 331), викласти в такій редакції:
"61. Учням з порушеннями розумового розвитку видається свідоцтво про базову загальну середню освіту за спеціальною програмою.
Учням з помірною розумовою відсталістю видається довідка про закінчення повного курсу навчання за спеціальною програмою.".
2. В абзаці першому пункту 3 Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для виготовлення випускних документів про освіту, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 березня 2011 р. N 309 (Офіційний вісник України, 2011 р., N 24, ст. 974; 2012 р., N 16, ст. 582; 2013 р., N 63, ст. 2283; 2016 р., N 35, ст. 1362), слова "свідоцтв про закінчення спеціальної загальноосвітньої школи (для дітей, що мають вади у фізичному чи розумовому розвитку)" замінити словами "свідоцтв про базову загальну середню освіту за спеціальною програмою (для учнів з порушеннями розумового розвитку) та довідок про закінчення повного курсу навчання за спеціальною програмою (для учнів з помірною розумовою відсталістю)".
1) у переліку документів про загальну середню та професійно-технічну освіту державного зразка і додатків до них:
позицію "Свідоцтво про закінчення спеціальної загальноосвітньої школи1" замінити такими позиціями:
"Свідоцтво про базову загальну середню освіту за спеціальною програмою1
Додаток до свідоцтва про базову загальну середню освіту за спеціальною програмою1
Довідка про закінчення повного курсу навчання за спеціальною програмою1*";
виноску "1 Для дітей, які мають вади у розумовому розвитку." викласти в такій редакції:
"1 Для випускників з порушеннями розумового розвитку, які отримали базову загальну середню освіту за спеціальною програмою.";
доповнити перелік виноскою такого змісту:
"1* Для випускників з помірною розумовою відсталістю.";
2) у зразках документів про загальну середню та професійно-технічну освіту державного зразка і додатків до них, затверджених зазначеною постановою:
зразок свідоцтва про закінчення спеціальної загальноосвітньої школи викласти в такій редакції:
"ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 22 липня 2015 р. N 645
(в редакції постанови Кабінету Міністрів України
від 27 вересня 2016 р. N 671)
Зразок

Державний Герб України
УКРАЇНА
СВІДОЦТВО
про базову загальну середню освіту
за спеціальною програмою
___ N _______

_________________________________________________
                                                       (прізвище,
_________________________________________________
                                                  ім'я, по батькові)
СВІДОЦТВО
про базову загальну середню освіту
закінчи___ у 20__ році

_________________________________________________
                                           (повне найменування
_________________________________________________
                                            навчального закладу)
Директор
М. П.
____ __________ 20__ р.";
доповнити зразки зразками документів про загальну середню освіту такого змісту:
"ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 27 вересня 2016 р. N 671
Зразок
ДОДАТОК ДО СВІДОЦТВА
про базову загальну середню освіту
за спеціальною програмою
_____ N ___________
(без свідоцтва не дійсний)
_____________________________________________________________________________________
                                                                                                      (прізвище,
_____________________________________________________________________________________
                                                                                               ім'я, по батькові)
закінчи___ у 20___ році
_____________________________________________________________________________________
                                                                                        (повне найменування
_____________________________________________________________________________________
                                                                                         навчального закладу)
з такими балами:
           назва предмета            бал
Пройш___ соціально-педагогічну
реабілітацію з _____________________________
_____________________ _________
_____________________ _________
_____________________ _________
_____________________ _________
_____________________ _________
_____________________ _________
_____________________ _________
_____________________ _________
_____________________ _________
_____________________ _________
_____________________ _________
_____________________ _________
_____________________ _________
_________________________________________
_________________________________________
_________________________________________
_________________________________________
_________________________________________
Директор
М. П.
____ ___________ 20__ р.
Реєстраційний номер ________

ЗАТВЕРДЖЕНО
постановою Кабінету Міністрів України
від 27 вересня 2016 р. N 671
Зразок
ДОВІДКА
про закінчення повного курсу навчання за спеціальною програмою
N ________
Видана ______________________________________________________________________________
                                                                                        (прізвище, ім'я, по батькові)
про те, що він (вона) у 20____ році закінч___ повний курс навчання за спеціальною програмою в _____________________________________________________________________________________
                                                                                           (повне найменування
_____________________________________________________________________________________
                                                                                            навчального закладу)
_____________________________________________________________________________________
За період навчання отрима___ навчально-практичні навички з таких предметів:
____________________
____________________
____________________
____________________
____________________
____________________
____________________
____________________
____________________
____________________
____________________

Директор
М. П.
___ ___________ 20__ р.".
____________




























7 МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ 



                            Н А К А З 



                        09.12.2010  N 1224 



                                      Зареєстровано в Міністерстві 

                                      юстиції України 

                                      29 грудня 2010 р. 

                                      за N 1412/18707 

 



         Про затвердження Положення про спеціальні класи 

       для навчання дітей з особливими освітніми потребами 

              у загальноосвітніх навчальних закладах 

 



     Відповідно до  статті  9 Закону України "Про загальну середню 

освіту" ( 651-14 ),  пункту 2  Плану  заходів  щодо  запровадження 

інклюзивного   та   інтегрованого   навчання   у  загальноосвітніх 

навчальних  закладах  на  період  до  2012   року,   затвердженого 

розпорядженням Кабінету  Міністрів  України від 3 грудня 2009 року 

N 1482-р ( 1482-2009-р ), Н А К А З У Ю: 



     1. Затвердити Положення про  спеціальні  класи  для  навчання 

дітей   з   особливими   освітніми  потребами  у  загальноосвітніх 

навчальних закладах, що додається. 



     2. Міністру  освіти  і  науки  Автономної  Республіки   Крим, 

начальникам  управлінь  освіти  і  науки  обласних,  Київської  та 

Севастопольської міських державних адміністрацій довести до відома 

керівників  навчальних закладів Положення про спеціальні класи для 

навчання дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітніх 

навчальних закладах. 



     3. Опублікувати  наказ  і  Положення про спеціальні класи для 

навчання дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітніх 

навчальних  закладах в Інформаційному збірнику Міністерства освіти 

і науки та розмістити на офіційному веб-сайті Міністерства. 



     4. Контроль  за  виконанням  наказу   покласти   на   першого 

заступника Міністра Жебровського Б.М. 



     5. Наказ    набирає    чинності   з   дня   його   офіційного 

опублікування. 



 Міністр                                              Д.В.Табачник 



 ПОГОДЖЕНО: 



 Заступник 

 Міністра фінансів України                               С.О.Рибак 



 Перший заступник Міністра 

 охорони здоров'я України, 

 головний державний санітарний 

 лікар України                                         С.А.Риженко 



 Міністр праці та соціальної 

 політики України                                      В.І.Надрага 

 



                                      ЗАТВЕРДЖЕНО 

                                      Наказ Міністерства освіти 

                                      і науки України 

                                      09.12.2010  N 1224 



                                      Зареєстровано в Міністерстві 

                                      юстиції України 

                                      29 грудня 2010 р. 

                                      за N 1412/18707 

 



                            ПОЛОЖЕННЯ 

             про спеціальні класи для навчання дітей 

                 з особливими освітніми потребами 

              у загальноосвітніх навчальних закладах 

 



                      I. Загальні положення 



     1.1. Це  Положення  визначає  організаційно-методичні  засади 

навчально-виховного процесу дітей з особливими освітніми потребами 

у спеціальних класах загальноосвітніх навчальних закладів.
     Метою створення   спеціальних   класів   у   загальноосвітніх 

навчальних   закладах   є  реалізація  права  дітей  з  особливими 

освітніми потребами на  здобуття  загальної  середньої  освіти  за 

місцем     проживання,     залучення    сім'ї    до    участі    у 

навчально-реабілітаційному  процесі  з  урахуванням   особливостей 

розвитку  та  потреб  дитини,  створення  передумов для соціальної 

адаптації,  подальшої інтеграції в суспільство дітей з  особливими 

освітніми потребами. 



     1.2. Спеціальні   класи   для  навчання  дітей  з  особливими 

освітніми потребами   у   загальноосвітніх   навчальних   закладах 

(далі -  спеціальні  класи)  -  це окремі класи у загальноосвітніх 

навчальних закладах для навчання дітей,  які  потребують  корекції 

фізичного  та/або  розумового  розвитку,  у  спеціально  створених 

умовах.  Спеціальні класи можуть створюватися  у  загальноосвітніх 

навчальних  закладах  незалежно від підпорядкування,  типу і форми 

власності. 



     1.3. Спеціально створеними умовами є безперешкодний доступ до 

території (навчально-дослідна,  фізкультурно-спортивна зони,  зона 

відпочинку) та приміщень загальноосвітнього  навчального  закладу; 

відповідна   навчально-матеріальна   база   (спеціальні  навчальні 

програми,  підручники,  наочно-дидактичні посібники, форми, методи 

навчання та    виховання,    засоби    корекції    індивідуального 

і колективного користування) та відповідне кадрове забезпечення. 



     1.4. Рішення про  створення  спеціальних  класів  приймається 

засновниками  (власниками) загальноосвітніх навчальних закладів за 

наявності відповідного контингенту  учнів,  навчально-матеріальної 

бази,  кадрового  забезпечення та погодження з відповідним органом 

управління освітою та органом державної санітарно-епідеміологічної 

служби. 



     1.5. Організаційну   допомогу   загальноосвітнім   навчальним 

закладам   у    створенні    спеціальних    класів,    організації 

навчально-виховного  процесу,  підвищенні  кваліфікаційного  рівня 

педагогічних  працівників  тощо   здійснюють   відповідні   органи 

управління освітою. 



     1.6. Консультативну допомогу щодо відкриття та комплектування 

спеціальних  класів,  змісту  навчання  та  корекційно-розвиткової 

роботи  з  дітьми  надають відповідні психолого-медико-педагогічні 

консультації. 



     1.7. Науково-методичне     забезпечення      загальноосвітніх 

навчальних  закладів  у частині функціонування спеціальних класів, 

моніторинг  навчальних  досягнень   учнів   здійснюють   інститути 

післядипломної  педагогічної  освіти,  районні  (міські) методичні 

кабінети. 



     1.8. Медичне   обслуговування   учнів   спеціальних    класів 

здійснюється у встановленому законодавством порядку. 



     1.9. Поточні  питання  функціонування  спеціальних  класів як 

структурної складової навчально-виховного процесу загальноосвітніх 

навчальних  закладів  систематично  вивчаються та розглядаються на 

засіданнях   методичних   об'єднань   педагогічних    працівників, 

педагогічних рад. 



             II. Зарахування учнів та комплектування 

                        спеціальних класів 



     2.1. Зарахування дітей з особливими  освітніми  потребами  до 

спеціальних   класів  здійснюється  на  підставі  письмової  заяви 

батьків або  осіб,  які  їх  замінюють,  направлення  відповідного 

органу управління освітою,  висновку психолого-медико-педагогічної 

консультації з рекомендаціями щодо організації навчально-виховного 

процесу, індивідуальної програми реабілітації дитини-інваліда (для 

дитини  з  інвалідністю),  висновку   сурдолога   (для   дітей   з 

порушеннями  мовлення),  окрім  зазначених,  подаються  документи, 

передбачені для учнів загальноосвітнього навчального закладу. 



     2.2. Спеціальні   класи    комплектуються    відповідно    до 

особливостей  психофізичного  розвитку  та  навчально-пізнавальної 

діяльності дітей з вадами зору,  слуху,  опорно-рухового  апарату, 

тяжкими   порушеннями  мовлення,  затримкою  психічного  розвитку, 

розумовою відсталістю.
     Для дітей,  які  мають  складні  вади розвитку (діти з вадами 

слуху,  зору,  опорно-рухового апарату  в  поєднанні  з  розумовою 

відсталістю,  затримкою психічного розвитку, діти з раннім дитячим 

аутизмом, сліпоглухі), можуть створюватися окремі класи. 



     2.3. Діти з особливими освітніми потребами  зараховуються  до 

спеціальних    класів   відповідно   до   медичних   показань   та 

протипоказань,    визначених     Положенням     про     спеціальну 

загальноосвітню  школу (школу-інтернат) для дітей,  які потребують 

корекції фізичного  та  (або)  розумового  розвитку,  затвердженим 

наказом Міністерства  освіти  і науки України від 15.09.2008 N 852 

(  z1219-08  ), зареєстрованим  в  Міністерстві  юстиції   України 

22.12.2008 за N 1219/15910. 



     2.4. Строк  навчання та наповнюваність спеціальних класів для 

дітей  з  особливими  освітніми   потребами   у   загальноосвітніх 

навчальних   закладах   встановлюються  відповідно  до  Нормативів 

наповнюваності груп дошкільних навчальних  закладів  (ясел-садків) 

компенсуючого   типу,  класів  спеціальних  загальноосвітніх  шкіл 

(шкіл-інтернатів),  груп   подовженого   дня   і   виховних   груп 

загальноосвітніх  навчальних закладів усіх типів та Порядку поділу 

класів на групи при вивченні окремих предметів у  загальноосвітніх 

навчальних  закладах,  затверджених  наказом Міністерства освіти і 

науки України від 20.02.2002 N 128 ( z0229-02 ),  зареєстрованих в 

Міністерстві юстиції України 06.03.2002 за N 229/6517. 



     2.5. У   разі  відновлення  здоров'я,  досягнення  стабільних 

успіхів  у  навчанні  учні   спеціальних   класів   за   висновком 

відповідної  психолого-медико-педагогічної  консультації та згодою 

батьків або осіб,  які їх  замінюють,  переводяться  для  навчання 

у звичайні класи. 



           III. Організація навчально-виховного процесу 

                       у спеціальних класах 



     3.1. Навчально-виховний   процес   у    спеціальних    класах 

здійснюється відповідно до робочого навчального плану,  складеного 

на основі типових навчальних планів  спеціальних  загальноосвітніх 

навчальних  закладів для дітей,  які потребують корекції фізичного 

та (або) розумового розвитку,  затверджених  Міністерством  освіти 

і науки. 



     3.2. Спеціальні  класи  працюють  за  навчальними програмами, 

підручниками і посібниками, рекомендованими Міністерством освіти і 

науки  для  використання у спеціальних загальноосвітніх навчальних 

закладах.
     У разі   необхідності   та   з  урахуванням  стану  здоров'я, 

особливостей навчально-пізнавальної діяльності дітей з  особливими 

освітніми  потребами у спеціальних класах можуть використовуватися 

рекомендовані навчальні програми  та  підручники  загальноосвітніх 

навчальних закладів. 



     3.3. У  випадках,  коли  учні  через  складні  вади  розвитку 

протягом місяця не можуть засвоїти програму  з  окремих  предметів 

(рівень державного освітнього стандарту для дітей,  які потребують 

корекції фізичного та (або) розумового розвитку), педагогічна рада 

загальноосвітнього    навчального    закладу    за   рекомендацією 

відповідної  психолого-медико-педагогічної  консультації   приймає 

рішення про переведення таких учнів на навчання за індивідуальними 

навчальними планами та програмами.
     Індивідуальні навчальні    плани,    програми   розробляються 

вчителями  за  участю  вчителя-дефектолога,   інших   педагогічних 

працівників,   на   основі  навчальних  програм  спеціальних  шкіл 

(шкіл-інтернатів),  рекомендованих Міністерством  освіти  і  науки 

України,  розглядаються педагогічною радою,  погоджуються батьками 

(особами,  які   їх   замінюють)   і   затверджуються   керівником 

навчального  закладу.  Навчальні досягнення таких учнів оцінюються 

за  обсягом  матеріалу,  визначеного   індивідуальним   навчальним 

планом. 



     3.4. Навчально-виховний    процес    у   спеціальних   класах 

здійснюється з урахуванням контингенту учнів за змістом, формами і 

методами    діяльності   відповідного   виду   спеціальної   школи 

(школи-інтернату): для дітей з вадами слуху, зору, опорно-рухового 

апарату,   тяжкими   порушеннями  мовлення,  затримкою  психічного 

розвитку, розумовою відсталістю. 



     3.5. Особливістю навчально-виховного  процесу  у  спеціальних 

класах    є    його    корекційна    спрямованість.   Ефективність 

навчально-виховної,  корекційно-розвиткової   роботи   досягається 

шляхом   застосування  відповідних  форм  і  методів  навчання  та 

забезпечення  учнів  сучасними  навчальними  та   реабілітаційними 

засобами. 



     3.6. Корекційно-розвиткова  робота  проводиться відповідно до 

типових навчальних планів для спеціальних шкіл (шкіл-інтернатів) з 

урахуванням  психофізичних  особливостей  розвитку  учнів  з метою 

корекції відхилень у їх розвитку,  створення сприятливих умов  для 

здобуття освіти відповідного рівня. 



     3.7. Для    реалізації    корекційно-розвиткової    складової 

інваріантної  частини   навчального   плану   спеціальних   класів 

залучаються  вчителі-дефектологи,  інші  спеціалісти з відповідною 

підготовкою. 



     3.8. Психолого-педагогічний супровід учнів спеціальних класів 

здійснюють   Український   науково-методичний   центр   практичної 

психології  і  соціальної  роботи,  навчально-методичні   кабінети 

(центри)  в  Автономній  Республіці  Крим,  обласні,  Київський та 

Севастопольський  міські,  районні  (міські)   навчально-методичні 

кабінети   (центри)   психологічної   служби  системи  освіти  або 

методисти  районних  (міських)  методичних   кабінетів   управлінь 

(відділів)  освіти  з психологічної служби спільно з педагогічними 

працівниками,  практичними  психологами,  соціальними   педагогами 

загальноосвітніх навчальних закладів. 



     3.9. Основними       завданнями       психолого-педагогічного 

супроводу є:
     а) актуалізація особистісного потенціалу розвитку дитини;
     б) формування  позитивних  міжособистісних  стосунків   учнів 

з порушеннями  психофізичного  розвитку та їх ровесників у процесі 

внутрішкільної інтеграції;
     в) консультування  батьків або осіб,  які їх замінюють,  щодо 

особливостей   розвитку,   спілкування,   навчання,    професійної 

орієнтації, соціальної адаптації їх дитини тощо. 



     3.10. Розклад   уроків   у   спеціальних  класах  складається 

відповідно до робочого плану  навчального  закладу  з  дотриманням 

педагогічних   та   санітарно-гігієнічних   вимог   з  урахуванням 

індивідуальних особливостей учнів.
     Тривалість уроків  та  перерв  визначається згідно з вимогами 

Положення про спеціальну  загальноосвітню  школу  (школу-інтернат) 

для  дітей,  які потребують корекції фізичного та (або) розумового 

розвитку,  затвердженого  наказом  Міністерства  освіти  і   науки 

України  від  15.09.2008  N  852  ( z1219-08 ),  зареєстрованого в 

Міністерстві юстиції України 22.12.2008 за N 1219/15910. 



     3.11. Учні  спеціальних  класів  залучаються  до  позакласної 

роботи   (проведення   гурткових   занять,   олімпіад,  конкурсів, 

зустрічей з діячами науки  і  культури  тощо).  Позакласна  робота 

проводиться  з  урахуванням  психофізичних  можливостей  дитини  і 

спрямована на всебічний розвиток особистості. 



     3.12. За результатами навчання випускникам спеціальних класів 

видається  документ  встановленого  зразка  для загальноосвітнього 

навчального  закладу.  Знання  оцінюються  за  обсягом  навчальної 

програми, за якою навчався учень. 



     3.13. Державна  підсумкова атестація учнів спеціальних класів 

здійснюється  відповідно  до  Положення  про  державну  підсумкову 

атестацію учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти, 

затвердженого наказом Міністерства  освіти  і  науки  України  від 

18.02.2008  N  94  (  z0151-08  ),  зареєстрованого в Міністерстві 

юстиції України 27.02.2008 за N 151/14842. 



                    IV. Фінансове забезпечення 



     Фінансування загальноосвітніх    навчальних    закладів    із 

спеціальними  класами  здійснюється  засновником  (власником)  або 

уповноваженим ним органом у встановленому законодавством порядку. 



           V. Контроль за діяльністю спеціальних класів 

              у загальноосвітніх навчальних закладах 



     Державний контроль   за   діяльністю   спеціальних  класів  у 

загальноосвітніх навчальних закладах здійснюється у  встановленому 

законодавством порядку. 



 Директор департаменту 

 загальної середньої 

 та дошкільної освіти                                  О.В.Єресько 

Немає коментарів:

Дописати коментар